Zastanawiasz się, jak to jest, że oglądając reklamę lub czytając opis sukienki, masz ochotę od razu wydać pieniądze? Niby nie potrzebujesz tych rzeczy, ale ciągle siedzą w Twojej głowie. A może masz tak, że od kilku dni chodzisz po domu i podśpiewujesz piosenkę usłyszaną w spocie reklamowym? To wszystko wina copywritera! Dlaczego?
Zawsze pytanie w stylu:
– Czym się zawodowo zajmujesz?
Powodowało u mnie szybsze bicie serca ze stresu. Wydawało mi się, że kiedy powiem:
– Copywritingiem.
Usłyszę:
– Czym? A co to jest? I czy da się na tym zarobić?
To nasz naturalny odruch. Jak czegoś nie wiemy, to pytamy. Jako introwertyczka nie mam naturalnego drygu do opowiadania historii, ale… wszystkiego da się nauczyć.
Na początku mówiłam, że:
– Piszę teksty do internetu. Coś na kształt opowiadań, wypracowań i ludzie chcą mi za to płacić.
Wszystko jasne, prawda? Tylko teraz dociekliwy rozmówca dopyta:
– OK, czyli jesteś dziennikarką?
Powinnam odpowiedzieć:
– Nie. Copywriter, w porównaniu do dziennikarza, pisze niewiele.
I koło się zamyka. To, kim tak właściwie jest copywriter?
Kto to jest copywriter?
Wszystko zaczęło się w… Stanach Zjednoczonych (wiadomo ;)) w latach 60. Copywriter skupiał się głównie na wymyślaniu haseł reklamowych. Świetnie ten zawód pokazany jest w amerykańskim serialu Mad Men.
Nadal w agencjach reklamowych na tym stanowisku copywriter wymyśla slogany i cały scenariusz kampanii reklamowej. Jednak copywriterzy pracujący na własny rachunek (tacy jak ja), wyszyli poza ten schemat i działają szerzej.
Tworzą m.in.:
- treści na stronę internetową (stronę główną; zakładki: o mnie, usługi, kontakt),
- artykuły na blog,
- teksty na stronę sprzedażową (landing page),
- e-maile (newsletter) i minikursy e-mailowe,
- opisy produktów w sklepie internetowym,
- treści postów w mediach społecznościowych,
- treści do materiałów marketingowych (broszura, ulotka, okładki dokumentów, teczki),
- wszystkie inne teksty, których Ty nie chcesz pisać.
Brzmi lepiej, prawda?
Co robi copywriter?
Już trochę wiesz, czym zajmuje się copywriter. Pod postacią sformułowań treści na stronę internetową lub opisy produktów, kryje się coś więcej. Kluczowe w pracy copywritera są… słowa. To one wzbudzają w kliencie różne emocje, nadają znaczenie oraz skłaniają do zakupu. Dlatego…
Copywriter nadaje znaczenia przedmiotom
Spójrz na przykład. Zmywarka Bosch. Zdecydujesz się na jej zakup, bo właśnie w reklamie lektor powiedział Ci, że tylko dzięki niej znajdziesz więcej czasu na odpoczynek. Tylko dzięki tej konkretnej zmywarce i dołączonym do niej kapsułką spełni się Twoje marzenie i już nigdy nie będziesz zmywać sterty garów. Obiecujące, prawda?
Copywriter zamienia słowa na emocje
Słowa użyte w reklamie zmywarki wywołały w Tobie euforię i radość, że już za chwilę skończy się ten codzienny koszmar brudnych naczyń. Uwolnisz się od ciągle zapełnionego zlewu i niekończących się kubków do umycia. Talerze będą zawsze czyste i gotowe do użycia. A Ty w tym czasie, gdy zmywarka odwala robotę, możesz leżeć do góry brzuchem i czytać ulubioną książkę.
A to dzięki obietnicy, którą dostajesz w reklamie. Wszystko to wymyślił copywriter. Wszedł w buty klienta, odkrył, czego pragnie i po prostu mu to dał. Tak działa moc słowa.
Wiesz, już kto to copywriter i co robi. A teraz kliknij tutaj i sprawdź, czy go potrzebujesz w swojej firmie.